25‏/02‏/2008

الــحــــدود

من الاغانى التى لا تنسى للموسيقار الكبير عمار الشريعى أغنية الحدود لفرقة الأصدقاء فى الثمانينات ، ومن كلمات اغنية الحدود كتبت شعار للمدونة بيعبر عن فكرتها ....

صفحة الأغنية للإستماع والتحميل :

http://www.mawaly.com/file/play/20065.html


كلمات الأغنية :

واحنا مارين ع الحدود مستمرين فى الصعود

إختفى النيل الجميل من تحتنا والمدن والريف وأول عمرنا

وابتدى شئ ينجرح جوه الوجود وابتدينا أسئلة مالهاش ردود

ميلنا ع الشباك نخبى دمعة فرت مننا

بصة م الشباك على البحر البعيد واحنا رايحين بالامال عالم جديد

كنت فاكر يامصر انى تعبت منك واكتشفت انى محال استغنى عنك

حتى دوشة صوت جيرانى والزحام وحشونى تانى

بسمة حلوة لطفلة لسه صغيرة لما كنت أديها حته سكرة

قبل ما نسيبك وحشتينا يا مصر يا أمنا

كنت باتذكر .. وانا فى غاية الاسى لعبنا الكورة فى حوش المدرسة

والشقاوة وأحنا لسه صغيرين والبراءة والصحاب الطيبين

لما سألتنى اللى جنبى أنت مصرى ؟؟!! دق قلبى

أسم زى السحر رفرف ع المكان زى نسمة مهفهفة بصوت الادان

أيوه مصريين لاخر كل نقطة فى دمنا

بين وجوه من تلج وعيون من أزاز شوقى زاد للعشرة والناس العزاز

وابتديت أكتب وأنا فوق السحاب أبتديت يا حبيبى فى أول جواب

مصر أنتى حته منى مش مجرد أسم وطنى

قالوا فاضل نص ساعة ع الوصول قولت ايه معنى الساعات و الفصول

إلا فى الارض اللى فيها ذكرياتنا وحبنا

ليست هناك تعليقات: